h1

Söndag kväll

juli 12, 2009

Regnig söndag som väcker mig med ettrigt ringande brandlarm från grannhuset. Vandrar ut barfota för att ta reda på om jag ska förbereda mig på evakuering. Brodern, bosatt i andra trappuppgången, blev förstås likaledes väckt och utgick från att det var i vårt hus larmet hade gått och undersökte under viss försiktighet om det fanns rök i trapphuset. Det har fascinerat mig hela dagen att den tanken aldrig föresvävade mig.
Sedan har det också varit en ganska effektiv söndag. Efter att ha lutat mig bakåt i sommarens somrighet och inte orkat ta tag i mer städbetonade uppgifter en längre tid börjar vissa saker hinna i kapp mig. Golvbrunnen i duschen hotar fortfarande med översvämning när jag tvättar håret, men kylskåpet avfrostades idag, under visst muttrande. När isblocket i frysfacket har svällt till den grad att det hotar spränga sig ut i resten av kylskåpet har man inget annat val, oavsett om man egentligen hade tänkt ta det lugnt och ägna dagen åt att köra in nya datorn. Och det tar många timmar att smälta de ismängder som hunnit ansamlas det senaste halvåret. (Att jag inte är förtjust i mitt tämligen minimala och oergonomiskt placerade kylskåp är ingen nyhet, men nu kan jag dessutom lägga till listan att det producerar is i en hastighet av ungefär en liter i månaden.)

Datorinkörningen hanns lyckligtvis också med, så nu ser saker och ting annorlunda ut, men fungerar mycket snabbare. Innan jag stängde av gamla datorn igår kväll satte jag dessutom ihop ett mycket förnuftigt startpaket åt mig på USB-minnet – installationsfiler till brandvägg, Spotify, Firefox 3 och nuvarande favoritspelet Jardinains. Installerade dem i nämnd ordning, för Spotify har kommit att bli mer prioriterat än en smidig webbläsare. Det enda jag missat i mitt startpaket var en skrivbordsbakgrund mera behaglig än windows’ standardvariant.

Lite bryggsittande med bok och tekopp i kvällslugn och disigt solnedgångsljus hanns också med. Jag vill helst inte tänka på att den här årstiden inte varar för evigt, att det någon gång kommer att bli för kallt för att sitta på bryggan, att havet än en gång kommer att kapsla in sin ljuvliga doft under ett istäcke. Men inte än, lyckligtvis.

Helgen gick i vanlig ordning onödigt snabbt, men det stör mig inte desto mera. Jag har hunnit med en hel del – rent praktiska saker men också de små detaljerna som hör så intensivt ihop med sommaren. Imorgon är det jobb igen, men ikväll njuter jag av att jag får gå till jobbet med förväntan inför den nya veckan. Just nu får jag jobba på en arbetsplats som får mig att sent en söndag kväll känna att måndagen kan bli riktigt bra. Då blir allt det som inte fick plats i helgen plötsligt så mycket mindre stressande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

