h1

Bakande mitt i natten

juli 21, 2009

Så gör jag det igen. Klockan är midnatt och jag står i köket och gräddar pitabröd. Jag förstår inte min dygnsrytm, inte det här fenomenet som innebär att när midnatt närmar sig inträder dagens mest euforiska och effektiva stund.
Inte heller förstår jag varför jag inte har bakat pitabröd på flera månader när de egenhändigt gräddade är så sanslöst goda. och varför rör jag så sällan ihop hummus när det är så gott och så löjligt enkelt?

Om jag inte kan bättra mig på dygnsrytmsfronten kan jag åtminstone försöka hålla löftet till mig själv om att äta hummus i pitabröd oftare.

(Och mest för min egen skull: 2½ dl vatten, ½ påse torrjäst, en skvätt (oliv)olja, 5 dl mjöl, minst hälften spelt. Blanda väl, jäs 20 minuter, dela i 10 bitar som kavlas på ena sidan och vänds upp och ner på het plåt innan de gräddas i 275 grader drygt fem minuter. Svårare än så var det ju inte, så kom ihåg det nästa gång. Kom också ihåg att den nygräddade doften är ljuvlig och att de ser ut som något ur Ronja Rövardotter när man tar dem ur ugnen.)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One comment

  1. Åh, jag som hann redan tänka att jag måste fråga dig hur man gör dem! Men nu tackar jag i stället för receptet! 🙂



Kommentera

