h1

Ohärdad

juli 31, 2009

Hem och leta viktiga papper i föräldrahemmet igår kväll (varför kan jag hålla koll på var jag har sånt på jobbet, men inte i privatlivet?). Hamnade tjugo minuter framför tv:n med kylskåpskall, opastöriserad och gräddmjuk mjölk och en bit banankaka. Ljuvligt. Fast inte tv:n då.
Ser sista snutten av det där programmet där folk bjuder varandra på middag och tävlar om att få högsta matpoäng och kritiserar andras matlagning. Jag blir nästan ledsen. Varför måste tv stundtals ta fram det värsta i människan? Varför kan ingen göra bra tv om främlingar som inte längre är så mycket främlingar när de har delat en middag tillsammans? Jag känner mig som någon ur ett övervintrat sjuttiotalskollektiv, men jag skulle bli varmare i hjärtat av att se dem stå i köket och gemensamt förbereda middagen. Men varm i hjärtat är kanske inte bra tv.

Sen får jag se Ernst lägga ut texten om renoverande av gamla hus, och det stör mig på ett helt annat sätt. Han säger ju mycket som i princip är bra, men han säger det på det där ernstiga sättet som jag inte tål, och det ger mig mest lust att göra tvärtom. När Ernst vill mysa till det vill jag mest bli punkare.

Jag har så sjukt dålig koll på tv nuförtiden. Det gör att jag inte kan placera hälften av Diggiloo-stjärnorna. Men det gör också att jag inte har något försvar mot Ernst och middagsätarna. Kanske borde jag se på tv oftare, i rent härdande syfte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Det var till stor del just kvalitén (eller bristen på den samma) på TV-programmen i TV4 (programmen ovan sänds tydligen på TV4), som till sist fick mig att slänga ut TV:n. Och jag saknar inte den. Nu får jag bara höra talas om när Ernst ger sig ut och fiskar utrotningshotad ål, och slipper se hans dumheter. De få program jag vill se, kan jag ladda ned, eller se online, och då är inte heller begränsad till några få kanaler, utan kan välja i hela världen. Just nu har Danska DR och Norska NRK bäst program.



Kommentera

