h1

Nu minsann!

september 9, 2009

Igår avlade jag ett hetsigt löfte till mig själv att inte fota i kamerans automatlägen inom överskådlig framtid. För nu ska banne mig fotandet läras in från grunden! Beslutet fattades redan efter eftermiddagens fotolektion där hjärnan hade så fullt upp med att ställa in kameran att det inte blev några resurser över till bildkomposition. Det här måste det bli ett slut på! Från och med nu ska jag ställa in bländaröppning och slutartid själv istället för att av bekvämlighet använda P-läget och på sin höjd välja att över- eller underexponera bilden lite. Hädanefter ska här fotas manuellt!
Varför det ska fotas manuellt blev dessutom ännu mera uppenbart när jag väl dragit över bilderna till datorn.

Men eftersom beslutsamhetens friska rodnad lätt övergår i eftertankens kranka blekhet har jag gett mig själv lov att använda något halvautomatiskt läge, lämpligtvis för att ställa in slutartiden själv, om jag fotar snabba motiv som riskerar att försvinna innan jag pillat färdigt på kameran.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 kommentarer

  1. Det hände sig en gång i tiden att jag låtsades vara fotointresserad. Men mitt fotointresse har alltid bara begränsat sig till bildkomposition, jag somnar bara jag tänker på slutartider och bländare. Eller så är det bara en försvarsmekanism för att jag inte vill erkänna att jag har nollkoll. Usch. Så nu fotar jag på i automatläge och blir irriterad gång på gång för att bilderna inte blir som de skulle bli om kameran kunde läsa mina tankar. Ett sorgligt kapitel… Men lycka till! (Och jag är INTE sarkastisk!)


    • Men det är ju precis sådär det är med mig också – mitt fotointresse inriktar sig väldigt mycket på bildkomposition, och alla de där tekniska detaljerna har känts mycket oinspirerande tidigare. Men det är ju trots allt så att man får bättre bilder om man lär sig använda kameran ”på riktigt”, och jag hoppas ju att det så småningom börjar kännas lika enkelt att ställa in kameran som att låta den jobba självständigt.


  2. Efter ett tag kommer det förhoppningsvis kännas automatiskt att peta med fler inställningar. 🙂 Autoläget blir ju sällan som man vill…



Kommentera

