h1

En liten vinst till mig

oktober 8, 2009

Årets nobelpristagare i litteratur har inte bara ett namn som jag känner igen – jag har till och med läst en av hennes böcker, Resande på ett ben, och minns den som en ganska positiv läsupplevelse. Det här har inte hänt sedan… Doris Lessing fick priset för två år sedan. (Det ska tydligen vara en kvinnlig, europeisk författare som får priset för att jag ska vara förhandsbekant med författaren och hennes verk – och det säger antagligen en del om mina läsvanor.)

Egentligen tycker jag att just det här att jag känner till årets pristagare är lite oförtjänt för min egen del. Jag har ju inte ens varit hemma och tittat på det direktsända tillkännagivandet, än mindre kollat upp resultatet när jag mellanlandade mellan museibesök och körövning – det hade jag nämligen inte en tanke på. Så oengagerad har jag varit. Och ja, det är något av en tävling i litterär kreddighet det här priset. Självklart när det gäller pristagarna själva, nästan lika självklart (om än inte alltid lika öppet erkänt) när det gäller vanliga läsare som tävlar om att vara inlästa redan när priset tillkännages.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

