h1

Bokfrågornas ABC: A

december 9, 2009

Lilla O har startat en utmaningsserie med alfabetstema. Den utlovade saliga blandningen frågor låter lockande, och jag hänger på en aning försenat (på Lilla Os blogg har man redan nått bokstaven C).

Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Den första som dyker upp i huvudet är Ann M Brashares’ Systrar i jeans-serie, där en av tjejerna tillbringar sommarlovet hos farföräldrarna i Grekland. Systrar i jeans är min godislitteratur, snabbläst och söt men trots allt tillräckligt engagerande.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

För att komma enkelt undan kan man här nämna Första Mosebok… En annan litterär Adam är tjuren som finns i bilderboken När Adam Engelbrekt blev tvärarg. Åh, att kalla en tjur Adam Engelbrekt – det får mig att tänka på en av föräldrarnas första gemensamma katter som hette Abel Theobald och fortfarande omtalas.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Sampo Lappelill och Pomperipossa. Tyvärr har båda böckerna försvunnit, och jag har inte ens någon klar minnesbild av hur de såg ut, bara att pappa läst dem för mig och att jag tyckte mycket om dem. Pomperipossa var i alla fall en häxa med en näsa som växte, och Sampo lappelill en samepojke som Zacharias Topelius berättade om.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Chimamanda Ngoze Adichies En halv gul sol som fortfarande står oläst i min bokhylla. De senaste åren har jag utvecklat lite nojor för böcker av den här tjockleken – jag vill gärna läsa dem, men fasar för att fastna på obestämd framtid. Därför har den här boken väntat i snart ett och ett halvt år, och jag är tillräckligt mycket realist för att inte komma med några ogrundade löften om att läsa den under jullovet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer

  1. Åå, jag hade glömt Sampo Lappelill! Den var min favoritjulbok när jag var liten – den och några andra togs alltid fram och lästes högt av mamma just under julhelgen, och gömdes sen undan igen till nästa jul. Good times…:)


  2. Läs En halv gul sol genast om du inte gjort det. Den känns inte alls tjock, men ge dig själv rejält med tid att starta!



Kommentera

