h1

Bokfrågornas ABC: B

december 9, 2009

Ännu en bokstav från Lilla O.

Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Inte egentligen. Däremot får jag en hel del recensionsexemplar, och så har jag naturligtvis svårt att motstå billiga, intressanta böcker. Köper mycket sällan nytt inbundet till fullpris, och faktiskt ganska sällan pocket till fullpris. Begagnat är mera min melodi, och bokreornas priser tycker jag ofta är i överkant. Biblioteket är platsen dit jag går för att bli hög på boksamlandets glädje, och om boken jag lånat visat sig vara alldeles fantastiskt bra kommer jag antagligen att vilja köpa den också.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Den av alla andra kvinnor så hyllade Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer. i mina ögon var den verkligen usel – torftigt språk (detta evinnerliga skrockande!) och en kärleksskildring unknare än unknast. Bortsett från att den ofta gjorde mig arg på grund av sin uselhet lämnade den mig i övrigt kall.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Det är klart att det finns mer och mindre fin litteratur. Vissa böcker är ett måste på kultursidorna, medan andra har betydligt svårare att ta sig in. Sedan finns det ytterligare kategorin böcker som bara kan ta sig in om någon gör en studie av fenomenet. Jämför: Man kan skriva om Margit Sandemos Sagan om Isfolket, men då bara som en studie av fenomenet, och ofta behandlade som en enda klump. Men om Kjell Westö släpper ny roman är det åtminstone här i Svenskfinland självklart att romanen ska recenseras och författaren intervjuas, stort uppslaget. Sedan kan folk som eventuellt väljer att kalla sig ”vanliga läsare” hävda att de struntar blankt i vad som är fin och mindre fin litteratur, men det hindrar inte att vi har en litterär kanon. Och en musikalisk. Och en filmisk, och så vidare.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Inte direkt. En favorit var dock Boel Westins Tove Jansson – ord, bild, liv – underbar läsning för den som är bekant med åtminstone en del av Tove Janssons skapelser.
Biografier jag brukar klara mig utmärkt utan är de som hör hemma i kategorin ”Sann historia, därmed läsvärd trots språkbrister”.
När det gäller litteratur som blandar fakta och fiktion ser jag ingen egentlig anledning att vara generellt för eller emot. Det går att göra så mycket med den här typen av utgångsläge, det kan bli både fantastiskt och fasansfullt, både motiverat och överdrivet. Under den gångna hösten har jag ju läst Curtis Sittenfelds Presidentens hustru, löst baserad på Laura Bush och hennes liv. Nu kan man förstås göra många olika läsningar av en och samma bok, men jag upplevde inte att det intressanta med boken var (den många gånger ganska luddiga) kopplingen till en känd och omtalad person. Den var intressant för att den var en välskriven skildring av huvudpersonens liv, av hennes självreflektioner och hennes förhållningssätt till det som hände henne.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Presidentens hustru vill jag också läsa. Har inte läst Om jag kunde drömma, men min mormor (!)lånade mig den.


  2. […] Ikas Ord 2.0 […]



Kommentera

