h1

Lucia på folkhögskola

december 14, 2009

Lucia är något man måste ha respekt för. Sånt hinner man glömma när man inte har gått i seriöst luciatåg sedan man var tio år gammal. Sedan går man och blir folkhögskoleelev, och som sådan kan man göra många nya upptäckter, eller uppdatera de gamla.

Lucia, som sagt. Först kommer man på sig själv med att vilja bli vald, och bara det är ju på sätt och vis en resa tillbaka till lågstadietiden när alla fick rösta och hon som hade längst hår vann. Nu tycks lite annorlunda kriterier gälla, och eftersom vår röstning var så jämn slutade det med lottning. I morse när vi försökte säkra ljusen i luciakronan och samtidigt centrera den fuktade duk som skulle skydda lucians hår från onödiga stearinmassor kände jag mig trots allt mycket nöjd med att bara ha ett enda handhållet ljus att hålla reda på.

Jag har sjungit inför publik i oräkneliga körsammanhang och jag har sjungit solo inför publik ett antal gånger. Likväl finns det få saker som kan mäta sig med ett luciatåg inför två mindre skolor samlade i samma matsal. Exakt varför just luciatåg framkallar en så näst intill förlamande nervositet vet jag inte, men jag vet att jag sjöng med nervöst vibrato och att vi var samfällt uppsluppna när allt var över. All respekt åt Lucia.

Jo, lite vet jag väl ändå. Det är stort det här med lucia när man varit borta från skolvärlden i närmare ett decennium och under alla de åren fruktlöst längtat efter en luciamorgon i mörkervardagen. Att vi var en dag försenade spelade mindre roll, i synnerhet när morgonen grydde med lågt stående sol och vinterns första riktigt bitande minusgrader. Dagen steg verkligen åter ny ur rosig sky, och om en vecka vänder det. Jag kan knappt vänta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

