h1

Ankie Bagger hördes ända från Vännäs

december 21, 2009

Det har varit den mest overkliga söndagskvällen på länge. Söndag kväll, och ingen tidig måndag morgon som väntar om hörnet, inga läxor att ta sig an, ingen klocka som blir allt för mycket.

Den sista ljusa timmen av dagen tillbringades i den skog som jag i normala fall bara ser en gång om året – sista veckan före jul när årets julgran ska letas upp och hämtas hem. I år var letandet svårare än vanligt, och det var inte så mycket beroende på snömängderna. I år slår vi ett slag för granens rätt att se ut som ett träd som vuxit i skogen, och inte som ett träd som vi har klippt ut ur valfri Disney-film.

På väg till skogen spelade radion en sån där låt som man finner sig kunna texten till, fortfarande. Ankie Baggers Where Were You Last Night var ungefär det häftigaste jag visste i musikväg när jag var nio-tio år. Nu letar jag upp den på Spotify, och konstaterar till mera förvåning än fasa att jag faktiskt känner igen det mesta övriga från samma album. Högst sannolikt hade jag ärvt mitt intresse för Ankie Bagger och kitschig 80-talsmusik från tre år äldre M som bodde granne med mina morföräldrar och bildade mig i musikens värld genom hemmakopierade c-kassetter och inspelat material från Tracks. När Tracks sändes måste man stå på rätt plats i rummet för att undvika brus i radion, eftersom mammas hemby låg lite för långt från Vännässändaren. (Vännäs var ett ortsnamn som var som magi i mina öron. Där hade SR en sändare vars signaler hördes ända till Österbotten, och som höll mig med P3 under hela uppväxten.)

Tänk att det blev folk av mig och min musiksmak i alla fall. Trots att Ankie Bagger en gång var bland det häftigaste som fanns, hon och hennes kompisar Lili & Susie. M var avundsvärd i mina ögon, för när Lili & Susie spelade i Yttermark hade hon varit och sett dem i sällskap med sin mamma. Sedan fick hon gå med i fancluben också.

Hur mycket Ankie Bagger har att göra med formandet av det som idag är min musiksmak, det vet jag inte. Men Vännässändaren var nog väldigt medskyldig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

