h1

2009 i 32 frågor

december 31, 2009

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?: Väldigt mycket. En stor del av det har jag inte lust att hänga ut till allmän beskådan.
Inte fullt så privata saker: Balanserade fem meter ovanför marken, var körfestivalreporter, började spela piano och inhämtade grundläggande notläsningskunskap, var innanför fängelsemurarna, bowlade, harvade, scannade negativ, simmade i havet i mitten av september, körde quick-up, upptäckte spotify…
2. Höll du några av dina nyårslöften?: Hade inga att hålla.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?: Inte i den närmaste kretsen. Däremot fick jag två nya kusinbarn.
4. Dog någon som stod dig nära?: Ingen verkligt närstående.
5. Vilka platser besökte du?: Platser i den närmaste omgivningen. 2009 har varit ett stillastående år om man betraktar det ur geografisk synvinkel – jag har dessutom bara bott på en och samma adress hela året.
6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?: Lite mera långsiktig stabilitet i tillvaron, på mer än ett sätt.
7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?: 14 februari och 14 maj.
8. Vad var din största framgång 2009?: Redaktörsansvar på sommarjobbet, oerhörda insikter och upptäckter på det privata planet, mycket övervunna rädslor, storstädningar i själsliga garderober.
9. Största misstaget?: Fegheten som hindrat mig från att säga rätt saker i rätt tid.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?: Förkylningar med feber och en välförtjänt bihåleinflammation efter att jag jobbat med stegring i kroppen.
11. Bästa köpet: min (numera försvunna) underbart röda iPod nano. (Fast en ny inhandlades för julklappspengarna och lär anlända strax efter nyår.)
12. Vad spenderade du mest pengar på?: mat och hyra, kultur, mp3-spelare…
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?: Mycket.
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?: Genius Next Door och Laughing With – Regina Spektor, Chasing Cars – Snow Patrol, All that I Ask of the Morning – Marit Bergman, Beast – Nina Kinert, Blow It All Away – Sia, Postcards from Italy – Beirut, You’ve Got the Love – Florence and the Machine, Greetings from Space – Amanda Jenssen, I’m in Love – Maria Mena, All I Fear – Jonna Wikblad – och många, många fler.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?: Högre toppar och djupare dalar jämfört med fjolåret, men det var det banne mig värt också.
16. Vad önskar du att du gjort mer?: Skrivit och vågat. Överlag gjort mer kreativa saker.
17. Vad önskar du att du gjort mindre?: Oroat mig, anpassat mig till omgivningens förmodade krav.
18. Hur tillbringade du julen?: Mycket traditionellt och stillsamt i föräldrahemmet.
19. Blev du kär i år?: Jag tror att man kan uttrycka det så.
20. Favoritprogram på TV datorn?: Gilmore Girls, En ö i havet och How I Met Your Mother.
21. Bästa boken du läste i år?: Sommarljus, och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson.
22. Största musikaliska upptäckten?: Melissa Horn, Edith Söderström, Snow Patrol, Amanda Jenssen, Hellsongs och så förstås Regina Spektors nya album Far.
24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?: En fin födelsedag.
25. Något du önskade dig men inte fick?: Inget som jag minns såhär i efterhand.
26. Vad gjorde du på din födelsedag?: Vaktade hus och katter, fick besök av vänner och bror på kvällen.
27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?: Det finns det garanterat, men jag ska inte klaga. 2009 har varit ett riktigt bra år som har gett erfarenheter jag inte riktigt kunde föreställa mig förra nyåret.
28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?: Tunikor, sjalar och hår som blivit så långt att det oftast är enklast att sätta upp det.
29. Vad fick dig att må bra?: Att umgås med sköna människor, all underbar musik, sommarljuset, sången och havsbaden.
30. Vilken kändis var du mest sugen på?: fattar inte grejen med att intressera sig för kändisar på det viset.
31. Vem saknade du?: Fina människor som av olika skäl inte längre ingår i min vardag.
32. De bästa nya människorna du träffade?: De flesta av dem träffade jag i och med sensommarens beslut att ta ett folkhögskoleår.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer

  1. Jag gick in på din blogg med baktanken om att du kanske har en bra årslista på din blogg – och tadaa! Ska ta och låna den småningom, men det blir kanske på andra sidan årsskiftet… Gott nytt år!


    • Bra och bra… Även det här året tänkte jag att man egentligen borde skriva om den, med de bästa bitarna från alla listor… Men vi tar det något annat nyår. Gott nytt år!



Kommentera

