h1

Läst 2009

januari 14, 2010

Efter alla andra årssammanfattningar är det kanske dags att skriva några ord om 2009 års läsning också.

111 böcker lästes, och i den siffran ingår både ”vanliga” böcker, serier och ljudböcker.

Årets svikna förväntningar:

Boktjuven av Markus Zusak.
Efter alla hyllningskörer hade jag sannerligen väntat mig mer än så här.

Årets värd-sina-lovord:

Storm över Frankrike av Irène Némirovsky

Årets snygga men otäcka:

Musta aukko (Black Hole) av Charles Burns

Årets ful utanpå, fin inuti:
Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July

Årets besatthet:
Lotta-omläsningen under den tidiga våren.

Årets besvikna omläsning:

Ovan hav, under sten av Susan Cooper

Årets bästa fantasy:
Arra – Legender från Lavora av Maria Turtschaninoff. En bok som förtjänar att upptäckas av många läsare.

Årets bästa deckare:
Nattfåk av Johan Theorin
Annars läste jag väldigt få deckare i år efter att ha insett att jag inte riktigt klarar av genren längre. Sista delen av Stieg Larssons onödigt hypade trilogi, Arnaldur Indridassons Änglarösten, och ja, det var väl ungefär det. Men Johan Theorins blandning av psykologisk sorgeskildring, deckare och spökhistoria föll mig verkligen i smaken och höll mig sällskap när jag harvade för stängda traktorfönster och diskade med fönstret öppet mot vårregnet.

Årets förvåning:
Fumlig av Jeffrey Brown – därför att jag brukar ha svårt för serier tecknade utan finess, men den här var på något konstigt sätt ändå söt.

Årets otäckaste stämning:
Se till mig som liten är av Kaj Korkea-aho

Årets ”debuten var bättre!”:
Blod av Åsa Anderberg Strollo

Årets mumsigaste tegelsten:
Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Årets mest irriterande:
Bedragen av Katerina Janouch

Årets vackraste, helt enkelt:
Sommarljus och sedan kommer natten av Jón Kalman Stefánsson

Blandade favoriter
Låt mig älska mer av Juha Itkonen
En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf
Fyrväktaren av Jeanette Winterson
Om Jesus av Jonas Gardell
Unaccustomed earth av Jhumpa Lahiri
Blankets av Craig Thompson
Om du var jag av Jessica Sciefauer
Kärlek: Hur fan gör man? av Bob Hansson

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer

  1. Tyckte du väldigt bra om ”Om Jesus”? Jag har hört såå mycket skräp om den, men kanske jag borde titta på den i alla fall…


    • Ja, jag tyckte om den. Men observera att jag inte är religionsvetare. 🙂 men jag tyckte att den var så pass givande och intressant att jag gav den vidare åt mamma att lyssna på (jag konsumerade den alltså i ljudboksform). Numera när man kommer hem till föräldrarna möts man i dörren av Jonas Gardells stämma…
      Gardell vänder upp och ner på det mesta, och jag märker att jag har plockat upp en del. Inte så att jag köper det han säger rakt av – det är mera så att jag tar till mig det här med att vi inte borde vara så övertygade om alltings absoluta sanning.
      Jag tyckte att det var en omstörtande men väldigt befriande bok. Läs den, så får du berätta vad du tyckte om den sedan, ur ett religionsvetarperspektiv., 🙂



Kommentera

