h1

Bokrea, bah!

januari 15, 2010

Bokrean har börjat i stan. Jag hade inte tänkt bry mig, men eftersom jag ändå nästan gick förbi bokhandelskedjans butik fick jag för mig att ta ett varv bland reaborden.
Fingrar på ett inbundet exemplar av Stephen Kings Liseys berättelse för mindre pengar än vad pocketversionen kostar i nätbokhandeln. Jag har för mig att den ska vara bra, och har funderat på att läsa den, men den finns trots allt på biblioteket. Biblioteksböcker är gratis läsning, och de måste inte hitta en mer eller mindre permanent plats i min bokhylla vare sig före eller efter läsningen.
I övrigt består den stora kedjans utbud av böcker på språk jag brukar läsa av ett litet bord svenska, ett litet bord engelska bland alla de finska böckerna. Jag kan leva väldigt bra utan dem, och de bevisar bara min tes om att bokrean som fenomen blir mer och mer överskattad för varje år.
I stället avancerar jag till pappersavdelningen och inhandlar raskt tre böcker med än så länge tomma sidor. Färdigskrivna böcker är förhandlingsbara, oskrivna inte.

Trots att bokrean lämnar mig tämligen oberörd får jag ändå shoppa böcker. Gör en amazon-beställning tillsammans med en av mina vänner, och köper böcker som inte brukar synas i bokhandeln, och som bibliotekets databas aldrig har hört talas om. Ett helt klart roligare sätt att göra av med pengar på böcker.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

