h1

Läsminnen med Segal

januari 22, 2010

Erich Segal har tydligen dött. Segal var mest känd för Love Story, som ursprungligen skrevs som filmmanus men även blev bok. Min mamma fick boken i födelsedagspresent av sina kompisar när hon fyllde 18, och när jag gick i högstadiet hittade jag den i föräldrarnas bokhylla trots att ryggen hade fallit av. Jag läste och grät, för om det är något den här berättelsen är känd för är det väl just dess snyftighet.
Jag har inte läst om Love Story sedan dess, men bläddrat lite då och då, läst en sida här, en där och fascinerats av att Segals språk och berättarstil är så osnyftig som den är. Visst, storyn är snyftig, det ligger i dess natur, men Segals sätt att berätta den känns aldrig smetigt, snarare rappt och med små humoristiska poänger. Och kanske var det därför den berörde mig så väldigt redan i femtonårsåldern, för att Oliver som berättar om sin Jenny, han är inte en budbärare man väntar sig ska komma med den här sortens historia. Det väntade han sig inte själv heller.

Segal är ändå i första hand tonårsläsning för mig, för det var under gymnasietiden jag ägnade några få sommarlovsdagar åt att plöja tegelstenen Läkarna med glupande läsaptit. Fyra läkarstuderande, deras bakgrund, deras öden, och allt som hände efter Med School. En grupp människor som lär känna varandra under studietiden, och som man sedan återkommer till för att se vad som hände efteråt, vart livet förde dem – det här är ett koncept som återkom när jag läste Klassen något år senare.
Just för att Läkarna var en sådan sann läsnjutning för mitt tonåriga jag plockade jag med mig Tro, hopp och kärlek från biblioteket för några somrar sedan. Men vare sig Klassen eller Tro, hopp och kärlek gav mig samma ljuva läsnjutning som Läkarna. Kanske var det Segal, kanske var det jag.

Frid över Segals minne, ty han gav mig många sköna lässtunder. Och kom nu för allt i världen ihåg att han skrev annat än Love Story också.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

