h1

väldigt mycket post-UK

februari 1, 2010

Fyra intensiva UK-dagar bakom mig. Mycket folk, gamla och nya vänner, korta nätter, körsång, intensivt program, diskussioner, trötthet, frid och glädje. Saliga blandningar, än en gång.
Varje år under Ungdomens Kyrkodagar blir jag glad ända in i hjärtat över att Borgå stift ordnar något så fantastiskt viktigt, över att de som sitter på makten att bestämma har förstått hur viktigt det är. För mig och många, många andra. Alla som gått före, alla som kommer efter nu när mina egna UK-år börjar gå mot sitt slut. Samhörigheten, diskussionerna, allt detta utbytandet av tankegods, allt detta knytande av kontakter.
För mig som den senaste tiden (än en gång) så ofta har sagt nej och värjt mig och inte hört hemma, för mig blev UK än en gång att komma hem, en självklar tillhörighet. Likt de tidigare åren går jag nu och undrar över var jag ska hitta allt det här efter UK, hur vi som har varit där ska kunna ta med oss något av det vi upplevt och plantera det hemma i våra egna församlingar. Skapa nytt utrymme för samma känsla av tillhörighet.

Sent igår kväll kom jag hem till kaoset, efter en lång, lång bussresa där det trevliga sällskapet droppade av en efter en. Trött och lite rastlös, inte riktigt i form för att röja kaos. Och hur sorgligt det ändå var att UK var över för i år var det vidunderligt skönt att få lägga sig i egen säng och sova utan öronproppar. UK tar egentligen mer energi än jag har, men ger så mycket utdelning på annat håll. Nu gäller efterarbete i form av sorterande av intryck och tankar.

Läs även andra bloggares åsikter om

One comment

  1. Har alltid tyckt att UK verkar vara en så bra sak. Just då är det ju nästan lite tråkigt att vara baptist! 🙂 (Även om jag är nöjd med min tillhörighet annars… )



Kommentera

