h1

Välkommen, ljus!

februari 15, 2010

Under de senaste dagarna har ljuset brutit igenom på allvar, över vita snövidder och rimfrostade träd. Sakta, sakta har det krupit närmare. Jag upptäcker att skymningen faller allt senare, likaså att pianospelandet åter sker i dagsljus.

Idag upplever jag årets första måndagmorgon när jag får stiga upp i dagsljus. Jag vill inte påstå att det gjorde mig direkt lycklig, men morgonen var ändå hanterlig på ett annat sätt än mörkeruppstigningarna. Hela min organism brukar göra våldsamt motstånd mot att behöva stiga upp före solen, nu nöjde den sig med vanlig morgonovilja. (Rent konkret innebär det att jag bara tycker att det är jobbigt, inte att det känns som om jag skulle vilja ta livet av mig eller brister i tårar över brödsmulor i smöret eller utspillt te.)

Det ljusnar nu, med fart. Jag går hem efter dagens lektioner och sätter små men viktiga detaljer på plats i en känsla av effektivitet. Dagsljuset håller mig sällskap, och för att kunna arbeta vid datorn är jag till och med tvungen att dra för en av gardinerna med en ovant nygammal rörelse.
Ljuset, detta underbara. Som om både kropp och själ drar en suck av lättnad. Nu äntligen börjar vändningen märkas, nu äntligen kan energin och balansen i livet också börja återvända. Nu äntligen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

