h1

Dagboksläsning

mars 14, 2010

Mars månad 2010 verkar inte vara någon vidare läsmånad om man fokuserar på utlästa böcker. Däremot läste jag en alldeles lysande passage i min egen dagbok från gårdagens datum i fjol. Mitt läsande av gamla dagboksanteckningar brukar vara en salig blandning av högt och lågt, sömniga skriverier från sena tider, redogörelser för viktiga händelser, bearbetningar av olika känslostormar, eftertänksamheter och rena terapiskrivandet. Och så kommer den där anteckningen, gjord under ett besök hos morfar och redan bortglömd tills jag återfann den ett år senare. Kanske var det inte så konstigt att den blev välformulerad och insiktsfull där jag satt, i säng ovanligt tidigt och i en period av mitt liv när jag var ledig efter en längre tids onödigt stressande jobb.

Någon sorts tröst är det, att hitta de där pärlorna bland sina egna dagbokstexter. Att bli påmind om varför pappersdagboken är så bra – inte bara för att häva ur sig insynsfritt i, men för att avsaknaden av censur kan göra att jag i vissa stunder verkligen kan sätta fingret på saker och ting på ett sätt som inte alltid lyckas i en avvägd text som ska kunna läsas av vem som helst.
En lysande punkt av värme ger texten också för att mitt läsande i övrigt är så sporadiskt den här månaden, och för att jag famlar efter klara och entydiga och framför allt beständiga insikter just nu. Deras tid har varit, och den lär komma igen. En dag ska jag ringa in och förstå även det här.

Ibland har bloggandet gnagt sin in på pappersdagboken, och allt har redan känts färdigformulerat när jag har kommit i närheten av sidorna som väntar på min hand och min penna. Just nu är inte en sådan period, inte när det händer för mycket inom mig som är min ensak, inte när så mycket av det som händer i livet i övrigt plötsligt inte känns som något jag vill formulera för andras ögon.

Jag har svårt att vara kategorisk och principfast, tycker att både jag och livet är mera mångfacetterat än så. Ändå funderar jag än en gång på att låta den här bloggen bli allt mera litteratur- och kulturblogg igen. Litteraturen kan jag förhålla mig till inför andras ögon. Det övriga – inte alltid.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

