h1

Vårfloder

mars 26, 2010

Det rinner vårfloder i staden. Porlande rännilar längs trottoarkanterna, plötsligt uppkomna små insjöar, balkonger som droppar länge efter att solen har gått ner och slutat värma. Det känns trösterikt att kvällen och mörkret kommer utan att nattkylan ännu får det att gnistra över den våta asfalten.
Vårens rastlöshet, den återkommande. Det räcker inte att snön smälter, att ljuset återvänder, det måste hända saker i mig och omkring mig också. I dag har rastlösheten ett mål – jag längtar innerligt efter isbefriad asfalt och riktigt cykelföre, längtar efter min frihet, längtar efter att kunna tillryggalägga avstånd bortom promenadlängd utan att behöva förhandsplanera allt för mycket.

Ikväll blir jag ändå behagligt och alkoholfritt lullig på fredagströtthet efter ett par timmars restaurangsittande för att fira ett födelsedagsbarn. Just nu vill jag kanske allra helst sova, ta igen all energi jag har förbrukat under en intensiv vecka. Ändå borde jag göra insatser för att åstadkomma ordning i ett kaosartat och svårligen negligerat kök och för att rädda krukväxterna från ökendöden.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

