h1

Stadsliv

mars 28, 2010

Hela mitt vuxna liv har jag bott i stan, och ändå hela tiden med övertygelsen att stadsboendet inte kommer att vara beständigt, att något annat ska följa efter.

Och ändå. Man vänjer sig. Jag inser det än en gång ikväll när blomjorden tar slut halvvägs och jag lämnar omplanteringsprojektet mitt i, tar på mig gummistövlarna och traskar till närbutiken. Det är så självklart att den finns där och att den har öppet nästan jämt. Inte förrän jag står med jordpåsen i hand minns jag hur onaturligt det är. Inte att gå till närmaste butik på några få minuter, utan att köpa jord i betydelsen inhandla plastpåse med några liter krukväxtmylla. (För köper jord, det gör man ju egentligen hektarsvis.)

Samtidigt vet jag att det är ett val jag har gjort just nu, att ingen tvingar mig utan att det här känns som den bästa lösningen för tillfället. Lika bra att passa på att njuta av att kunna slänga på sig jackan och gå till butiken sedan det mörknat en söndagskväll, eller att kunna gå på konsert med i princip ingen ställtid alls. Även om det innebär att man måste gå till butiken för att komma åt en skvätt jord att plantera om krukväxterna i.

(Nu när jag sitter och skriver om jord i olika former kommer jag att tänka på den där berusande ljuvliga doften av våt jord som bara kan anas i korta glimtar i stan, men som nästan tar andan ur en på landet. Inte i dag ännu, med snödrivorna som smälter långsamt över åkrarna, men snart.)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer

  1. Fast just jord är det ju knappast brist på på landet!


  2. Nej nej, du har fått det hela om bakfoten. Dylan Moran förklarar: http://www.youtube.com/watch?v=I8okN-gCMTY



Kommentera

