h1

Bryggan kan inte vänta

april 14, 2010

Helena på Bokhora har inlett utomhusläsningen, och för egen del inledde jag bryggläsarsäsongen i eftermiddags. Nu skulle jag gärna säga att jag läste ut Anna Sams En snabbköpskassörskas bekännelser sittandes i solen på bryggan, men på grund av lite andra tider som behövde passas läste jag de sista tio sidorna inomhus. Annars hade jag faktiskt kunnat uthärda tio sidor till, även om man kan konstatera att man antagligen måste vara nordbo för att sätta sig på bryggan och läsa innan isen har gått, för vädret invid ett fortsättningsvis ganska fruset hav kan inte direkt beskrivas som varmt. Men ändå – våren är här, solen har återvänt och man kan läsa på bryggan igen!

Eventuellt hade jag kunnat välja en något mera minnesvärd bok än En snabbköpskassörskas bekännelser för denna årets första bryggläsning. Anna Sams skrift är nämligen en av de böcker som påminner mig om att jag borde bli bättre på att göra det där medvetna valet att inte läsa ut en bok. Det lät ju bra det här med att Anna Sam beskrev platsen bakom rullbandet som ”den bästa utsiktsplatsen för att studera mänsklig galenskap”, likaså att boken jämförts med Amélie från Montmartre, men i verkligheten blev det tämligen ointressant. Det ska vara småskojigt, men jag tycker att det är svårt att undkomma bitterheten. Dessutom har jag svårt för tonen i språket, men här misstänker jag att det kanske är franskan som inte mådde så bra av att översättas. Sensmoral: Bara för att en bok säljer i 100.000 exemplar och är under översättning till flera andra länder behöver det inte betyda att den är läsvärd.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer

  1. Vi intog godnattmat i picnicform i måndags utanför fängelset och idag stickade jag på sandlådskanten. Vår!


  2. […] men fastnar också lättare i bloggläsning framom bokläsning. 9. Sämsta boken du läst i år? Kan ha varit En snabbköpskassörskas bekännelser av Anna Sam. En hel bok fylld av den sortens texter som är […]


  3. […] av Maria Turtschaninoff och Min kamp av Karl Ove Knausgård. Sämsta boken jag läst 2010 är: En snabbköpskassörskas bekännelser av Anna […]



Kommentera

