h1

Försiktig värmeförhoppning

maj 8, 2010

Cyklar hem i en natt som fortfarande är mörk, men som överraskar mig genom att vara ljummen. Så eländigt kall som den här våren har varit är det sannerligen en fröjd att kunna cykla hem utan att vara plågsamt medveten om att avsaknaden av vantar sekund för sekund kommer att göra min förkylning ännu värre.

Jag brukar inte vara så värmekrävande, och har alltid sagt att ljuset är sommarens viktigaste ingrediens. Antingen är denna min längtan efter värme i vårsolen ett ålderstecken, som när gamla katter med åren blir övernaturligt bra på att hitta de varma ställena, eller också har den nuvarande våren verkligen varit rent vedervärdigt kall. I vilket fall som helst kan jag inte minnas att jag någonsin skulle ha upplevt en vår så plågsamt kall tidigare. Alla dessa dagar när jag gått ut i solen för att upptäcka att mötet med de iskallt vinande vindarna får det att skära i kroppen.

Värme nu, ja tack. Så att jag kan förlägga lite mer av mitt liv utomhus. Det är trots allt maj, så kanske vi kan tänka oss att man kan sitta ute i solen och läsa en stund, säg en halvtimme, utan vantar?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

