h1

Perspektiv

maj 10, 2010

Jag vet inte när jag senast har upplevt något så horribelt obehagligt och utlämnande som övningen inför prima vista-provet i förmiddags. Jag tror ju ibland att jag börjar förstå mig på noter, men av den förståelsen märks noll och intet när man alldeles på egen hand ska sjunga en melodi, alternativt läsa en rytm, enbart utgående från notskrift på ett papper.
Allt av solosångsnervositet bleknar bort och försvinner i jämförelse, för hur i all världen skulle det någonsin längre kunna kännas skrämmande på riktigt att få sjunga en sång där man är säker på melodin, en sång man dessutom har fått öva på förhand?

Perspektiv får jag också på moment backa traktor med harv, ett moment som fick mig att svettas och muttra frustrerat igår under vårens första test av harvningsformen. Traktorn, till och med i kombination med vidhängande släp, är trots allt betydligt mera lätthanterlig än notskriften. Det må fortfarande vara utmanande att backa traktor med släp, men det är en utmaning som känns betydligt mera hanterlig efter de där minuterna av prima vista-prov.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

