h1

Havet och jag

maj 17, 2010

Havet och jag, vi hade en så fin sommar ifjol. Faktiskt hade vi det fint långt in i september, tills jag började tycka att umgänget blev lite väl krävande. Sedan dess har vi levt åtskilda, vilket knappast har bekommit havet. Mig har det bekommit desto mera. Jag har förvisso vandrat lite ovanpå det i vinter, men den där närheten, den har jag saknat. Islossning för tre veckor sedan, och hur lockande öppet vatten än må se ut tyckte jag ändå inte att tiden var mogen för en regelrätt återförening, inte med bilden av isflaken som skavde mot strandstenarna i färskt minne.

Men nu, nu när värmen vräker sig över oss och det pratas havsbad kring lunchbordet, då går det inte att hålla sig längre. Lite nervöst kändes det på väg till det första riktiga mötet. Åtta månader har vi varit från varandra, och jag försökte intala mig att det kan ta lite tid att återupprätta relationen. Att det kan kännas alldeles för kallt till en början, utan den tidiga höstens vana att bara gå rätt ut i det kalla.
Och sedan – jag i det stora havet som inte alls var så kallt som jag väntat. Och jag minns frtfarande hur man gör – man bara går, rakt ut, och kastar sig i. Att fundera över hur kallt det var kan man spara tills man är på torra land igen, och i det småhöga tillstånd man då brukar befinna sig i bekymrar man sig inte längre.
Havet och jag, ett hav som är ungefär som jag lämnade det, svalt och med kraftiga vågor. Det är länge tills man kan guppa runt i ljummet vatten än, men det stör mig inte nämnvärt. Bevisligen går det ju att simma redan, blott tre veckor efter islossningen.

Du och jag, havet. Hela sommaren.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer

  1. åh, det lät härligt!


  2. Vilket härligt inlägg. Nu vill jag slänga mig i närmaste vatten.

    …som tyvärr är skabbiga Fyrisån, men ändå. 😉



Kommentera

