h1

Just gotta ride it

maj 26, 2010

Idag har jag varit lite naiv och ovetande, sagt åt I att en berg-och-dalbana väl inte kan vara så farlig, vi klarade ju båda två av äventyrsbanan i höstas och det spelar väl ingen roll var man sitter i raden av vagnar. Känt det kittla av spänning i magen när vi satte oss i rörelse, segat oss uppför backen – och sedan kantrade världen och vi rasade rätt över stupet i halsbrytande fart, och först efteråt fick jag höra det jag redan visste – om man sitter längst fram blir det ungefär som fritt fall. Och jag skrek och blundade i det ögonblick som kändes som värst för hela världen gick så snabbt och vår lilla farkost kastade sig framåt med våldsam kraft. Skrek gjorde jag för att inget annat fanns att göra än skrika och hålla sig fast. Nu minns kroppen, och varje gång jag tillåter mig att känna efter hur det var när vi störtade ner i vindlingarna, kraften i krängningarna, så drar magen ihop sig och jag flämtar efter luft som en hastigt betingad reflex.

Någonstans var det här sjukt häftigt, också. Även om det tog mig typ tre timmar att medge att jag kanske skulle kunna göra om det här vid ett senare tillfälle. Nu vet jag ju att man överlever, och nästa gång är chockeffekten kanske inte lika våldsam. Aldrig att det hade blivit en första gång om jag hade vetat att det nästan skulle kännas som en nära-döden-upplevelse. Med facit i hand är det ändå tur att jag inte visste, för det här är en upplevelse jag inte hade velat vara utan. Ingenstans i världen går det att läsa sig till hur det känns i kroppen att störta fram i en berg- och dalbana.

(Sedan nynnade jag Life is a Rollercoaster resten av dagen, och tänkte att Ronan Keating hade så fel. Jag trodde alltid när jag hörde den där låten att den syftar på att livet går upp och ner, ibland i ganska hastiga svängar, men ändå så att man åtminstone hinner notera vilka rörelser som går uppåt och vilka som rör sig i andra riktningar. Välkommen till Thunderbird, Ronan Keating.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

