h1

sommarläsningen i enkätform

augusti 19, 2010

Bokhora gör avslöjanden om svenskarnas sommarläsning och vill veta ännu mer.

1. Bäst i sommar?

Njutbarast för stunden var åtminstone Lisa Bjärbos Det är så logiskt, alla fattar utom du. Den påminde mig om hur mycket jag har saknat att fastna sådär rejält i en bok, att läsa så intensivt att man nästan glömmer att andas.

2. Sämst i sommar?

From the Shadow of the Northern Lights. Nu ska jag vara lite gnällig – det hörs ju på titeln att den här engelskspråkiga serieantologin bestående av svenska alternativserier inte ska vara direkt gullig och glittrande, men hjälp ändå vad jag kan bli trött på den här typen av seriekonst. Med undantag för ett par ljusglimtar består den här antologin av serier där man försöker vara så skruvad och äcklig och allmänt konstig som möjligt, dessutom tecknade så att det ska se så ansträngningsfritt och frånstötande ut som möjligt. Nej, jag får uppenbarligen inte vara med och leka med det där coola gänget där alla är så alternativa och tycker att alla kan rita serier bara man vill och har en tillräckligt skruvad historia att berätta. Lär er teckna, serietecknare! Det behöver inte vara naturalistiskt avbildande, men det där krafsandet som bara signalerar brist på engagemang ger mig irriterade utslag i hjärnans bildcentrum. Fatta: ”jag kan inte rita” är ingen stil, det är en brist.

3. Vad har du helst läst på stranden?

Jag läser öht inte på stranden. På stranden är man för att simma, alternativt för att promenera längs vattnet. Det där med att ligga stilla i solen på het sand är inte min grej. Jag sitter hellre på en brygga i kvällssolen, eller ligger i skuggan under ett träd. Under bryggsittande och liknande har jag läst det jag läst annars, minns t.ex. rätt många sessioner med Sarah Dessens The Truth About Forever och Lena Silváns Så länge jag kan se.

4. Var har du läst mest?

I soffan (eftersom den har läsljus under större delen av dygnet sommartid), på närbelägna bryggor och medan jag har ätit lunch på jobbet – antingen i matsalen eller på takterrassen.

5. Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med?

Mitt läsprojekt för den här sommaren har varit och är att läsa över huvud taget, att inte lägga av. Det brukar nämligen bli lite vingligt med läsningen sommartid, och jag trivs inte med att vara en o-läsande person. Hur jag har lyckats? Hittills ganska bra. Bottennoteringen kom i juni med fem utlästa böcker.

6. Nämn en ny bok som du har köpt i sommar!

Sannerligen inte ny som i oanvänd, men ny i min bokhylla: Judy Blumes Sommarsystrar, en sliten pocket som jag köpte under en av loppisdagarna på torget. Kostade inte mycket och hade sett sina bästa dagar, men det var intressant att återse en gammal favoritförfattare från gränslandet mellan barndom och tonår. Sommarsystrar är skriven för vuxna, och det märks, på gott och ont. Jag bar den med mig i ett par veckors tid och gav den ännu gråare och mjukare hörn än den hade när jag betalade två euro för den. Dessutom fick den utgöra startskottet för lite läsning på temat beach house-litteratur, eftersom den efterföljdes av Jenny Hans Sommaren jag blev vacker – men den är en annan historia eftersom jag lånade den från biblioteket.

7. Vad ser du fram emot att läsa i höst?

Det här har jag sagt så ofta att det börjar bli lite av mitt läsmantra: De där berättelserna som suger mig in så att jag kommer ut alldeles vimmelkantig och lätt främmande för min egen värld. Må det sedan vara klassiker eller debutanter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

