h1

Sommaravsked

augusti 30, 2010

You’ll remember me when the west wind moves among the fields of barley

Jag är lite präglad på Fields of Gold den här sensommaren, och jag tror att det egentligen är ett sätt för mig att göra mig själv medveten om att jag inte har haft den där fotosessionen med gyllengula fält i kvälls- eller morgonljus* som jag har gått och föreställt mig i vad som känns som månader. Det bara blev inte, och nu finns det mest bara stubb kvar kring föräldrahemmet. Men Fields of Gold kommer för mig, och jag sjunger den både när jag plockar blåbär och hör spannmålstorkarna i den avlägsna bakgrunden ena helgen, och när jag fotograferar den allt mera gråbruna veteåkern i grannskapet en annan helg.

Sommaren tippar över kanten och blir höst just nu, och som brukligt är den här tiden på året stör det mig. Jag blir inte färdig med somrarna, aldrig så pass att jag likt andra börjar längta höst. Jag hinner aldrig längta innan den är här. Alla andra årstider kan man längta efter – vintern för att få lite snö i stället för slasket, våren för att få se ljuset och livet återvända, sommaren för att få se solen, värmen och växtligheten slå ut i blom. Men hösten, som tar sommaren ifrån oss och låter mörkret rulla in… Det hjälper inte fullt ut att luften blir hög och klar och att träden snart ska stå i lysande färger. Jag går och sörjer sommarljuset och det varma havsvattnet istället, och blommorna som har blommat ut.

Det är kanske symptomatiskt på mer än ett sätt att jag har så svårt att skiljas från sommaren. Den obevekliga hösten är så mycket en påminnelse om det man inte hunnit den här sommaren, det som inte blev.

* As if, säger jag bara. Den tiden morgonljuset är gyllene och jag är vaken är jag i stan. När jag inte är i stan och jobbar finns det liksom inga chanser någonstans alls att jag skulle stiga upp tillräckligt tidigt för att fota i morgonljuset. Morgonljus, det är det där vackra som skymtar förbi medan man på ett sällan behagligt sätt försöker ta sig till jobbet så fort som möjligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

