h1

Septemberhelg

september 5, 2010

Avslutar septembers första helg genom att plocka tistlar i den tidiga kvällssolen medan tranorna flyger västerut för att söka nattläger, hundratals efter hundratals hest trumpetande. Ljudet tränger in genom mina hörlurar och blandar sig med ljudbokslyssnande och buller från tröskor på varierande avstånd. Lägger man till doften av mogen säd har man den tidiga hösten i spannmålslandskapet i ett litet nötskal, och den funkar så bra som avslutning på en helg som bestått av bokläsning, umgänge, livemusik och kanelbullar som tar form under händerna. Skördetröskan tuggar i sig varv efter varv, och jag klipper fröställningar av mjölktistlar och åkertistlar och försöker se framför mig hur varje fröställning i säcken ska minska antalet tistlar på åkern nästa sommar.

Vi jagas småningom hem av nattfukten som kommer krypande så fort solen sänkt sig bakom skogen, och det är så skönt att också den här natten är min egen, att jag kan komma hem när klockan närmar sig tio, sätta mig och skriva textutkast utan att bekymra mig om att klockan går. Himmelskt, ljuvligt, underbart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

