h1

Det var en gång…

september 12, 2010

… för mycket länge sedan, närmare bestämt i början av 2001. Jag fick ett blandband från en brevvän i Sverige, vilket alltid var en liten fest – en massa ny musik att upptäcka. Man lyssnade snudd på andäktigt och läste de medföljande kommentarerna. Blandbandet finns fortfarande någonstans, men jag behöver inte leta upp det för att minnas hur jag lyssnade till Spies, en låt med något band som hette Coldplay, medan en vintervit värld passerade utanför bussfönstret en måndag förmiddag någonstans mellan Jakobstad och Karleby.
Och ibland minns jag fortfarande den där måndagsförmiddagen med snö utanför bussfönstret och vemodigt vackra Spies när jag lyssnar på Coldplay som inte längre är ett nytt engelskt band vars musik man fick jaga på blandband som skickades kors och tvärs över Europa. Åsa som spelade in Spies på blandbandet hade fått låten på ett blandband från en engelsk brevvän och suckade över hur svårt det var att få tag på Coldplays musik i Sverige.

Jag älskar Spotify, och jag älskar att ny musik är så lättåtkomlig, så enkel att upptäcka. Jag hoppas innerligt att Spotify kan utvecklas till något bestående, något som både artister och musiklyssnare är nöjda med, att Spotify inte blir något jag kan skriva nostalgiska texter om 2020. Men ibland blir jag som ett barn i en godisbutik och upptäcker musik i snabbare takt än jag hinner bli bekant med den. I en spellista för eget bruk som heter För närmare undersökning slänger jag låtar som jag lyssnat på och tror att jag kan vilja lyssna på flera gånger, låtar som omnämnts i tidskrifter och på nätet, låtar som spelats i film och tv-serier, låtar jag snappat upp via radiolyssnande. Jag går tillbaka och lyssnar på musik som hamnat i listan för mindre än en månad sedan och kan inte komma ihåg hur jag upptäckte den, var jag lyssnade på den första gången, vem som rekommenderat. Det är då jag som i ett rosa skimmer minns den där vintermorgonen med Spies på blandbandet och känslan av att det var länge sedan jag hört något så vackert vemodigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Jag är nog enda mänskan kvar som ännu inte skaffat Spotify. iTunes duger bra för min del! Än så länge iaf. 🙂



Kommentera

