h1

Jag saknar skogsdoften

september 20, 2010

Ny vecka, ny morgon.
Vaknar till sol och hög septemberluft utanför fönstren. Vilar i stråk- och blåsarrangemang i Kate Havneviks musik medan jag dricker te efter frukosten och börjat hitta efterlängtat skrivfokus.

Duschade av mig doften av villaliv* och skog under rinnande vatten, varmt och kallt. Det är minsann inte så att jag inte skulle uppskatta det rinnande vattnet, men med söndagsmorgonens toalettbestyr (som bestod i att kissa i en morgonfrisk granskog och strunta i att tvätta ansiktet före frukost) i färskt minne är det lite sorgligt att min stadstoalett inte är omgiven av friskt doftande skog med granar, mossa och blåbärsris.
Och inomskärstillvaron i mitten av september! Varför i all världen avslutar vi villasäsongen i slutet av augusti när det är så här andlöst vackert vid havet i september? Kvällar och morgnar när viken ligger spegelblank med en slöja av dis ovanför, när svanparet tar med sig sina halvvuxna avkommor på simtur och när skogen doftar daggfuktigt, rent och intensivt. När höstfärgerna gör entré och när allt är lugnt och stilla och inte en motorbåt hörs.

* Jag vet att villa är en finlandism och att man ska skriva sommarstuga – men det går inte att kalla det där huset gömt uppe i skogen längst inne i en inomskärsvik för något annat än villan. Inte när man har gjort så i ett kvarts sekel.

Kommentera

