h1

En bagatell i bokform

september 22, 2010

Läste ut Anna Gavaldas lilla pyttebok (min handflata är längre än boken är hög) En dag till skänks innan jag steg upp idag och försökte därefter hitta en spotify-spellista som i möjligaste mån återskapar den spellista som refereras under de sista sidorna. Tyvärr var sökandet resultatlöst, och själv tänker jag inte engagera mig i att skapa en – så imponerad av boken var jag nämligen inte. Men medge att det hade varit en rolig marknadsföringsgrej av förlagen!

Annars är En dag till skänks verkligen en bagatell. Det finns små vemodiga ögonblick i boken som glimmar till av plötslig skönhet, men mest sitter jag och tänker på att den här boken säljer för att den har ett gulligt format och för att Anna Gavalda gjorde succé med Tillsammans är man mindre ensam. En dag till skänks är nämligen ganska oengagerande, och dessutom känns Gavaldas språk i den här boken ännu formlösare och mera svävande än vanligt. Det är de tre punkterna som dyker upp överallt och det är en ström av vaga ord som inte verkar föra någonstans.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Vilken härlig blogg du har, välskrivet och kul att läsa! Absolut måste vi träffas nästa gång jag är i barndomsbyn! Jag trodde jag hade ditt nummer kvar, men upptäckte för sent att så inte var fallet….Det där med att byta mobil…
    Nästa gång jag är på väg (förhoppningsvis till jul, blir då kvar hela v. 52) ska jag vara lite mer välplanerad och fråga efter ditt nummer innan jag lämnar min dator och facebook 🙂



Kommentera

