h1

Tvärtemot-mos

september 27, 2010

Ikväll förädlar jag en halv plastkasse fallfrukt till smaksatt äppelmos och blir stormförtjust i doften av varma äpplen med äkta vaniljstång. Mm-hmm!
Redan doften i tillverkningsstadiet är så ljuvlig att jag tror att jag kommer att bli tvungen att göra om det här.
Här hittade jag ett recept som inspirerade – men jag har ingen våg i lägenheten så jag tog äppelmängden på känn, och använde mindre socker och inget konserveringsmedel eftersom äpplena var söta och övermogna och eftersom jag fryser in mitt mos.

Sedan lagade jag en sats mos till, med kanel och saft och det rivet skal från en citron. Svårbeskriven smak med lite sting, mycket gott.

Under dagens studier av äppelmosrecept och instruktioner lärde jag mig att man ska använda syrliga äpplen som inte är för mogna. Sedan använde jag mig av den fallfrukt jag hade – söta äpplen mogna intill det där stadiet när de inte bara är mjöliga utan också spricker sönder.
Det är skönt att göra uppror mot reglerna ibland, och jag har fortfarande inte förstått varför äpplena inte får vara söta och övermogna – äpplena praktiskt taget mosade sig själv, och moset krävde väldigt små tillsatser av socker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

