h1

Knausgård – visa vad du kan!

oktober 12, 2010

Tydligen ska jag läsa Knausgårds Min kamp nu, jag liksom många andra. Hittade ett snabbcirkulerande exemplar på biblioteket, och har två veckor på mig att ta till mig den här omtalade första delen.
Samtidigt innebär det att jag måste lägga Jette A Kaarsböls Din nästas hus åt sidan, just som jag började komma in i den på allvar. Blir påmind om bokläsarens i-landsproblem: lite tjockare böcker är så besvärliga eftersom man är bunden vid dem för längre tid. Jag som dessutom var klok nog att ta den med mig i söndags när jag var ute på ett frilansuppdrag med väntetid. fick en dryg halvtimme tid när jag inte kunde göra mycket annat än läsa, och därmed fick jag en bra skjuts in i Kaarsböls berättelse som kanske annars hade fått en lång och utdragen startsträcka.

Böcker, och längden på dem – detta i-landsproblem. Att vela framför bokhögen inför en stundande kort resa – ta en tunnis som jag hinner läsa ut före resan så att jag kan ta en oläst bok med att börja läsa under resan, eller ta en rejäl bok som förhoppningsvis räcker fram till dess att jag gett mig iväg och kommit hem igen?
Jag tycker dessutom inte om skarven mellan två böcker, att ta upp en ny samtidigt som jag lägger ifrån mig den föregående. I synnerhet inte om jag trivdes i den föregående, och nu ska kastas in ett nytt litterärt landskap som skaver av ovana. Låt oss hoppas att Knausgård är så värd det som folk verkar tycka. I så fall kommer jag dessutom att skratta förnöjt när biblioteket måste sträcka sig till att köpa in fler än de två svenska exemplar som finns i nuläget. Med reservationskö på det normalcirkulerande exemplaret blev frestelsen för stor att ta med snabblåne-exemplaret hem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One comment

  1. […] Knausgård är bra, och jag har faktiskt svept det mesta redan efter en knapp veckas läsande. Men […]



Kommentera

