h1

Litteraturen mitt i vardagen

oktober 19, 2010

Jo, Knausgård är bra, och jag har faktiskt svept det mesta redan efter en knapp veckas läsande. Men pappersböcker kräver ju händer och ögon när de ska läsas, gärna torra och vindstilla förhållanden också. I går när jag var hemma hos föräldrarna och plockade in ved lyssnade jag i stället på första halvan av Daniel Åbergs Vi har redan sagt hejdå.
När jag lyssnade på skildringar av hur man beter sig på en dejt i Stockholm för att få kvinnan man träffar med sig hem i säng medan de häftiga vindarna blåste barkdamm i ögonen på mig blev jag påmind om att ljudböcker ännu mera än andra böcker har en förmåga att föra en bort från den plats där man befinner sig, just därför att man kan läsa dem vid tillfällen när man inte kan läsa en bok som måste hållas i och läsas med ögonen. (Okej, det finns gränser. Av omsorg om min iPod tar jag den inte med mig i duschen när jag ska tvätta håret, vilket annars är en typisk tidskrävande och monoton sysselsättning när jag gärna skulle utnyttja den förmågan att lyssna medan händerna jobbar.)

Alla ljudböcker har i något skede passager som ligger väldigt långt från det man har för händer. Anders kamp med ett kallt och ondskefullt hav i Människohamn medan jag själv står med händerna i varmt diskvatten. Krigstidens ransonering och försöken att ändå servera någon form av lemon gimlets i Nattvakten, medan jag själv förbereder lunchen ur ett välfyllt kylskåp.
Jag tycker om det där, att litteraturen och berättelserna kommer in i mitt vardagsliv så till den grad att jag ibland kan sakna en viss berättelse när jag diskar, för att jag så ofta gjort det till just den berättelsen, eller så att jag absolut ville få tag på Johan Theorins Blodläge före vårbruket, eftersom jag lyssnade på Nattfåk medan jag harvade våren 2009.

Om det är fler som vill infoga lite fiktion i sina vardagssysslor kan man t.ex. börja med att ladda ner Vi har redan sagt hejdå här, helt lagligt och endast mot en frivillig avgift.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One comment

  1. Jag önskar att jag kunde lyssna på ljudböcker, men jag lyckas aldrig koncentrera mig tillräckligt mycket på dem. Jag har försökt några gånger, men det går alltid så att jag suttit och funderat på annat i flera minuter och får spola tillbaka. Får väl bara konstatera att de inte är till för mig.



Kommentera

