h1

En gång bad guy, alltid bad guy?

november 6, 2010

Jomenvisst var det Hallvard Holmen som spelade prästen Hvoslef under de sista minuterna av Kautokeinoupproret. Jag hade mina aningar så fort han blev synlig i bild, eftersom jag omedelbart kände ett så starkt obehag för honom, ett obehag som härrör sig från Holmens rollfigur Tommie i De drabbade.

Det finns de här genuint obehagliga rollfigurerna som lever kvar inom mig åratal efter att jag har sett dem, och som präglar mitt sätt att se på skådespelaren bakom rollen. Framför tv:ns Vad blir det för mat? någon gång i somras satt jag och vred mig av obehag inför Per Morbergs uppenbarelse, och undrade vad i all världen det var hos mannen som fick mig att sätta igång all flyktberedskap. Det tog mig flera minuter att komma ihåg att han spelar Conny i Så som i himmelen. Nu läser jag dessutom på wikipedia-sidan att han under 90-talet spelade Viggo i Rederiet, och det får mig att undra – om man en gång etsar in bilden av sig själv som en riktigt ondsint rollfigur i de breda massornas medvetande, är man då dömd att spela monster resten av karriären? Hur många som har sett Hallvard Holmen spela Tommie och Per Morberg spela Conny kan betrakta dem utan misstänksamhet när de dyker upp i andra roller?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Per Moberg var ett mycket bra exempel! Jag började tänka på hans superläskiga karaktär i Rederiet redan när jag läste början av ditt inlägg. Just honom har jag nog bara sett i otrevliga roller, men i vilket fall som helst är jag säker på att jag alltid skulle ha förknippat honom med den där otäcka känslan som Viggo förde med sig.


  2. Tack för den!
    Jag som aldrig fattat varför jag har så svårt för den där vidriga Per Moberg – nu fattar jag, sannolikt har det alltså inte med honom som person att göra *ler* utan med Så som i himlen.

    Det gläder mig att fler än jag sett Kautokeino upproret – den var klart sevärd!



Kommentera

