h1

I otakt med tiden

november 9, 2010

Maria på vildvittra bloggar om det där med att sova om natten och vara vaken på dagen, det där som är så knepigt för vissa av oss. Jag sover i och för sig ovanligt bra för årstiden just nu eftersom jag inte har några tidiga jobbmorgnar som stressar mig när jag skall sova, men jag har ju aldrig varit bra på att lägga mig i tid. Det är den där natten som så lätt börjar locka, de där tysta och lugna timmarna i mörkret när jag väldigt gärna ägnar mig åt skrivande och bildredigerande. Nätterna skalar av och gör det lättare att fokusera.
Ändå försöker jag att inte förskjuta dygnet alldeles fruktansvärt mycket, även om det innebär en kamp den här tiden på året. Minskat dagsljus får alltid min kropp och hjärna att vilja sova mig genom allt vad morgnar och förmiddagar heter. Befängt naturligtvis, jag borde ju vakna till och gå ut för att tanka dagsljus medan det varar. I stället fördriver jag stora delar av förmiddagarna vare sig sovande eller vaken, och tänker att om jag bara lägger mig i tid ikväll kanske jag lyckas vakna på allvar lite tidigare imorgon. Just den här veckan skulle det dessutom vara extra nödvändigt, eftersom så mycket av det jag håller på med kräver telefonkontakt till människor under det som vi brukar kalla kontorstid, den där som slutar innan man vet ordet av när den inte utgör gränser för ens egen arbetsdag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One comment

  1. Jag har också svårt med det där med dygnsrytm. Jag kan vara uppe till småtimmarna och sedan sova till eftermiddagen, eller om jag måste gå upp på morgonen efter bara några få timmars sömn, så kan jag somna tidigt på kvällen och sedan vakna mitt i natten. Att jag sover ”konstigt” har också gjort att jag har somnat ganska många gånger på jobbet, vilket man egentligen inte ska göra, eller på bussen till eller från jobbet.



Kommentera

