h1

Motiverad oshopping

november 25, 2010

Igår kom jag hem med huvudet tungt av trötthet efter en dagstur till Helsingfors, där jag beskådat snökaos, gått på möte och besökt Finlands enda Pocketshop. Kollade dagens mail, och log förnöjt åt det som berättade för mig att mitt bibliotek tänker köpa in David Nicholls En dag och att de har registrerat min reservation av boken. På nämnda pocketshop höll jag den engelska pocketen i min hand – och ställde sedan tillbaka den i hyllan, för jag kunde inte motivera mig själv att betala omkring 10 euro för den innan jag ens fått veta om biblioteket tänker köpa in den eller inte.

Jag är en så fruktansvärt dålig shoppare. Hade ett par timmar vandra-på-stan-tid före mitt möte, men det mesta känns så omotiverande att lägga ut pengar på, även i huvudstaden. Det slutade med att allt jag kom hem med var en hårklämma som jag lika gärna hade kunnat köpa hemma eftersom samma stora kedjor finns i de flesta städer, en hennakaka och en flaska balsam från Lush och en börs från Globe Hope, eftersom min plånbok har gått allt mera i bitar de senaste veckorna.

Alla de här sakerna. Vem förväntas behöva dem egentligen? Jag har ju egentligen prylar, böcker och kläder så det räcker, och vill jag förnya mig är det billigare och mindre förutsägbart att gå en loppisrunda. Eller ännu bättre: En biblioteksrunda.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Jag hoppas du åtminstone tyckte att mina kollegor i Finland hade en fin butik! 😉

    Det är jäkligt intressant när man börjar fundera över sina egna (och andras) konsumtionsmönster. Själv har jag gått och blivit smärre besatt av tanken, men det finns så många trådar att börja dra i.
    Och som du säger, vem förväntas behöva dem? Och varför tror ”vi” att vi måste konsumera precis hela tiden? Själv tycker jag du tänker helt rätt som tänker second hand och bibliotek.



Kommentera

