h1

Novembervitt

november 30, 2010

Så här på månadens sista dag kan jag konstatera att november har varit vackrare än på länge. Kan vi komma överens om det här nu, att vintern börjar senast i mitten av november, och att det sedan får vara snö, frost och minusgrader till början av mars ungefär? Vi bor trots allt på en plats där alternativet så här års aldrig kommer att bli ljuva sommarvindar, utan snarare mörker och gråslask. I ljuset av den verkligheten väljer jag alla gånger minus femton och snö.

Det där gråa, det blir nog ingen människa glad av. Men när vinden har lagt sig och gårdagskvällens dimma har dragit över stan och målat allt frostvitt likt en modell av papper och vita piprensare – då blir det sådär magiskt vackert att jag helst av allt bara skulle sitta invirad i en filt och se ut genom fönstret hela dagen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer

  1. Ja,jag instämmer nog – till en viss del.. Vintern kan vara OTROLIGT vacker…Själv föredrar jag temperaturer på -5-10 för då det går nedanom detta får jag så sällan sitta och mysa…Det gäller att hugga ved, transportera in den, elda-elda -elda. Hundarna gillar snö och samma gradtal som jag och vi har just kommit hem från en skön länk på en dryg timme i -10….Elekricitet är bra men hellre använder jag mina pengar på inredning / färg /textiler etc än kastar dem åt el-bolaget 🙂
    Den vy du målade upp är sååå fin..Tacka vet jag våra fyra årstider – omväxlingen behövs..
    Hälsningar på den första decemberdagen från
    ”Stugmormor”


  2. Du har så rätt om årets novembermånad – den var ovanligt skonsam på väderfronten. Här nere hade vi bara en enda riktigt eländig regnvecka, annars gick det i princip från gyllengul höst direkt till vintervitt. Tack och lov för det! Klarade du övergången till vintermörker bättre i år när det blev vitt på marken fortare?


    • Lite bättre, men jag vet inte riktigt om det ska skyllas på snön, mitt knaprande av rosenrot-tabletter eller frånvaron av sovstress.



Kommentera

