h1

Ett mindre hälsosamt förhållande

december 30, 2010

Natten och jag, vi har ihop det igen, tror jag. Jag har gjort slut, eller åtminstone pausat förhållandet, ett oräkneligt antal gånger, men ofta räcker det med att ge natten lillfingret så tar den snart hela handen – och som jag är villig att ge bort den.

Med facit i hand så var det kanske inte så smart att återvända till stadslivet strax efter två i natt. I förmiddags inledde jag projekt väcka kropp och själ ur julkoman, och det har inte gått alldeles friktionsfritt.
Lite livemusik på kvällen livade upp mig, och nu borde jag sova för att få morgondagen att gå ihop, men vare sig kropp eller själ vill sova när klockan är strax efter ett på natten. Jag vill sjunga, eller redigera bilder, eller skriva, eller packa upp julfirarpackningen eller vad som helst. Sova är så tråkigt.

Det är så njutbart att vända på dygnet, men jag borde veta bättre. En enda sen natt med åtföljande seg morgon, och sedan känns det som om dagen är till för sömn och natten för aktiviteter. Det är något med timmarna kring midnatt som lockar till aktivitet och skapande, även om förnuftet försöker hävda att man ska sova om nätterna. Jag skyller på generna, och undrar exakt vilka av pappas förfäder det är som är syndabocken.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer

  1. Jag känner igen det där så väl! Men måste det vara så ohälsosamt egentligen? Själv mår jag, åtminstone fysiskt, mycket bättre när jag får följa kroppens egen dygnsrytm än tvinga den upp när jag är så trött att jag ändå inte orkar göra något på flera timmar. Och de där timmarna efter midnatt blir dessutom så mycket mer effektiva för att man får ha dem för sig själv. Nackdelen är förstås att man ständigt är i ofas med folk och samhället omkring sig, så att man får gå och må dåligt mentalt över att man inte beter sig som man borde i stället.


    • I vanliga fall skulle jag vara böjd att hålla med dig, men nu i midvintertid när dagsljuset bara hinner skymta innan det försvinner igen är jag inte så säker. Det känns som om jag borde se till att vara vaken under större delen av dagsljusperioden för att över huvud taget behålla någon sorts kontakt med skillnaden mellan natt och dag, och med samhället omkring mig.


  2. Du har en poäng där. Och den gäller även för södra Sverige. 🙂


    • (Ja, det där skulle ha varit ett svar förstås.)



Kommentera

