h1

Återbesök i Kurravaara

januari 3, 2011

I mellandagarna när jag var strandsatt utan inspirerande läsning erbjöd brodern mig att läsa Det blod som spillts, den Åsa Larsson-deckare som jag gav honom i julklapp. Nu hör det inte till det normala att jag ger bort böcker för att få läsa dem själv, snarare är det så att jag ger bort böcker jag själv läst och tyckt om till sådana människor som jag tror ska kunna tycka om dem. Så var egentligen fallet med Larssons bok också, men nu tog jag mig ändå för det ovanliga att läsa om en deckare.

Och som jag gillade! Jag satt och log fånigt de första kapitlen, bara för att det var så fint att återse Rebecka, Anna-Maria, Sivving och alla de andra. Själva deckarbiten var egentligen av underordnat intresse – vilket i och för sig kan ha att göra med att jag ungefär en tredjedel in i boken kom ihåg vem som egentligen var mördaren – men jag gottade mig desto mer i Åsa Larssons sätt att skriva fram sina miljöer och människor. Det är inte utan att jag blir frestad att läsa om hennes tre andra deckare också, när det nu blev så uppenbart att det inte bara är mystiken kring mördaren som driver böckerna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer

  1. Längtar till hennes nya bok kommer, den skulle komma i april men blev uppskjuten, någon tyckte sig veta att september är det som gäller nu


  2. Alla ljudböcker kommer ju nu också ut i MP3-format, så den som har tillgång till dem behöver ju inte längre konvertera.


    • Sant, men alla cd-böcker kommer inte med en bifogad mp3-skiva, och mitt bibliotek hänger fortfarande kvar i cd-formatet.



Kommentera

