h1

Jag har sett ljuset

januari 13, 2011

Prick tre veckor efter vintersolståndet har det tagit mig, men i eftermiddags tittade jag ut genom fönstret, jämförde med klockan och konstaterade att det bortom alla tvivel verkligen är ljusare därute nu, att dagsljuset inte dröjde sig kvar så här länge för ynka tre veckor sedan.

Jubel och fröjd! Det är inte läge att dansa under midnattssolen* riktigt än, men nu när jag med egna ögon har sett det bli ljusare känns det inte längre som om det är speciellt lång tid kvar till första halvan av februari, när sinnet blir gladare och ljusare och energin återvänder. Kanske man kan överleva den här vintern också.

*Tekniskt sett bor jag inte tillräckligt långt norrut för att uppleva verklig midnattssol, men när det är som ljusast kan man fortfarande betrakta solnedgången strax efter elva på kvällen och jag är inte den som är den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Hejsan ! Jag gläds också av ljuset och ”räknar dagarna ” tills det blir så pass mycket längre dagar att jag kan börja vårsådden…Minns inte VAR jag har min lysrörsarmatur och kommer inte in i snickerboan – där snöraset från taket täppt till ingången…Måste skotta – och det är tättpackad hård snö….Solen hjälper inte ännu- även om den lyser hoppingivande idag…Måste väl köpa en ny metallspade för ändamålet ;)Den behövs ju då nya plantor skall i jorden – eller gamla flyttas…
    Visst skall vi ”överleva ” igen – och hoppas på ett fint år med lagom sol och lagom värme – och regn i måttliga doser…( Egoistiskt – då man betänker världsläget…:( )

    Hälsningar från södra Finland
    Marianne/ Nanne med hundar


  2. Sv: Jo, jag känner igen det där. Mitt är ju inte ens särskilt långt men ibland blir jag galen på att det är i vägen hela tiden och bara hänger.
    Jag har också börjat träna lite på inbakat! Och det blev helt okej första gången jag gjorde det, fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Som sagt så behövs det ju lite träning men det får komma som det kommer tycker jag 🙂



Kommentera

