h1

En obehaglig bibliotekstjuv

januari 20, 2011

Sådärja – igår kväll såg jag färdigt första avsnittet i SVT:s tredelade dramaserie Bibliotekstjuven. Jag fattar verkligen inte hur jag skulle lyckas se tv-program utan svtplay. Låt vara att jag saknar tv-apparat, men framför allt: Jag förstår inte längre hur man gör för att passa sändningstider. Och hinna se färdigt programmet. och inte kunna pausa när man går till köket för att koka te. Bortskämd som jag är med titta-när-du-vill-formatet har jag alltså delat upp det första avsnittet på två kvällar, eftersom jag var gruvligt trött efter yogaträning och dubbla promenader häromkvällen.

Annars kunde jag ju frestas att dela upp det för att spä ut obehaget också, men jag vet inte om det skulle ha önskvärd effekt. Jag tycker nämligen att det här är en riktigt obehaglig serie. Sådär att jag sitter och vrider mig i soffan för att jag ser hur det hela kommer att spåra ur – och då pratar jag inte om bokstölderna. Scenen när han faktiskt stjäl sin första bok nere i ett av magasinen och nästan blir påkommen, den berör mig inte hälften så mycket som allt det andra. Klasskillnaderna, sparven i tranedansen, det desperata i att spela en roll som inte lyckas övertyga omgivningen. Och så hans fru – där tycker jag att det blir ännu ett steg obehagligare. Att John själv utsätter sig för det här, men att han dessutom förnedrar sin fru i de andras sällskap för att kunna klättra upp. Att han går bakom ryggen på henne, att han ljuger om räkningarna och ekonomin.

Jag tänker – hur fruktansvärt att leva med honom, och jag vill nästan inte veta hur det här slutar. Jag reagerar ungefär på samma sätt som när det gäller en av de mera högljudda politikerna här i trakten, en man som har en tendens att i hetsigt mod häva ur sig det ena och det andra. Varje gång han skapar nya rubriker tänker jag på att han har en fru och två barn, som måste leva med honom, och jag blir obehagligt berörd vid tanken på att de kanske också måste se de här sidorna av honom i hemmet. (Här hoppas jag att jag har fel, att han är förnuftig och genomtänkt och from som ett lamm hemma hos familjen.)

Bibliotekstjuven är inspirerad av en verklig händelse, men slutresultatet är naturligtvis en fiktiv berättelse. Ändå är den på många sätt så verklig. Den väcker egentligen många tankar – kring bildningsfällan, detta att en högskoleexamen snarare kan göra det svårare att försörja sig, kring klassamhället, kring det krav att leva upp till någon annans nivå som vi alla i vissa situationer upplever. Men framför allt är John själv och hans agerande så obehagliga – och där tycker jag att Gustaf Skarsgård har lyckats fenomenalt. Jag blir beklämd och nervös bara av att se hans minspel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer

  1. Gustaf Skarsgård har verkligen anammat hela sin rollfigur! Obehagskänslan var densamma hos mig. Kunde inte komma på en annan som var lika grym. Att själa är en sak men beteenden och minerna, aj aj. Det var riktigt otäckt att se personen ifråga. Pricken över i:et var just hans förnedrande av sin fru bredvid alla andra. Usch hemsk men ack så bra serie!

    SVTPLAY och alla andra PLAY kanalerna är oumbärlig! Att ha EN dumburk är lika med NOLL! Jag är väldigt tacksam över denna tjänst!


  2. Oj, borde man se Bibliotekstjuven kanske? Fast egentligen känner jag inte för obehag just nu. 😉

    Min absoluta favoritpryl är vår inspelningsbara digibox, utan vidare. Ingen aning om hur man skulle lyckas passa sändningstider! (Bara det att vi en gång har fått fortkörningsböter för att vi ville hinna hem i tid för Amazing Race… så vår lite dyrare digibox kanske t.o.m. betalar sig i längden!) SVT Play är bra, men jag vill helst inte se på tv framför vår stationära dator i arbetsrumskaoset, så tv:n vinner.



Kommentera

