h1

Ika vet vad folk vill ha

januari 20, 2011

Jag var ju tvungen att kolla – och nu finns det fyra personer i reservationskö till David Nicholls En dag, en av de böcker biblioteket har köpt in efter att jag kommit med ett inköpsförslag. När jag hade den hemlånad kring årsskiftet var det bara en person i kö efter mig – men populariteten tycks vara växande.
Jag sitter och tänker att jag nog kanske borde jobba där egentligen. Väldigt väldigt gärna skulle jag jobba där om en stor del av min arbetstid fick ägnas åt att ta reda på vilka svenska romaner biblioteket behöver ha i sina samlingar. (Efter att jag lämnat in, och fått godkänt, ett inköpsförslag för Kristina Sandbergs Att föda ett barn börjar jag verkligen vara övertygad om att de kunde behöva mera personal med just den arbetsuppgiften.) Som det är nu gör jag en del av det arbetet obetalt åt dem. Det retar mig lite när det handlar om böcker som de här båda – sådana som är tillräckligt omtalade för att biblioteket borde ha åtminstone ett exemplar i samlingarna, eftersom det garanterat är många fler än jag i den här kommunen som vill läsa dem.

Och vad jag tyckte om En dag? Jag var faktiskt ganska besviken. Hade väntat mig mera av en bladvändare, men i mitt fall blev läsningen ganska seg. Sista tredjedelen tog sig bra, men i början tyckte jag att den stampade på stället mycket länge. Dessutom irriterade jag mig så väldigt på Dexter, bokens manliga huvudperson. Det kanske var meningen att jag som läsare skulle irritera mig – men just i mitt fall gjorde det inte läsningen så mycket roligare. Jo, berättelsens form – att under tjugo års tid göra nedslag i Dexters och Emmas liv – är intressant, men jag blev ändå inte lyrisk. Slutsats: Fullt så bra som alla andra får den att låta är den alltså inte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Sv: Jaha, har den en ”klassisk” bh-modell eller är den en trekants-bh? Jag tycker det är bra att kunna varva, jag kan ha bustiers och sånt som är lite hårdare och kantigare, men måste definitivt variera med en mjuk bh helt utan byglar ibland 🙂


  2. Jaha, nu får jag lägga till den (En dag) på min egen mentala lista också. Och det är helt okej om den inte lever upp till recensionen du länkade till, det räcker med hälften så är den värd besväret!



Kommentera

