h1

02 – En bok jag har läst fler än tre gånger

februari 5, 2011

Frågorna i den här utmaningen är så definitiva. Jag skulle kunna skriva ett sidantal motsvarande en smärre roman om de flesta av dem, men jag tror inte riktigt att det skulle vara motiverad tidsanvändning från vare sig min eller eventuella bloggläsares sida, så jag försöker svara enligt principen ”blunda och välj”.

Jag tillhör de där som har läst Ronja Rövardotter allra minst tre gånger. De första gångerna andlöst, i barndomen, när jag inte kunde låta bli att låna hem den från biblioteket fast jag hade läst den förr. Sedan igen, lite mera eftersinnande men fortfarande förtjust, när jag hittade en ljudboksversion i tonåren.
Ytterligare i tjugoplus-åldern, bland annat till en kurs om folklore i litteraturen där min primära uppgift var att granska de övernaturliga väsen som förekom i boken. En uppgift svårare än jag väntat mig, eftersom jag hade fullt upp med att fascineras av vilken fantastisk relationsroman det här var. Något år senare läste jag den tyska översättningen som språkövning, med den svenska versionen nära till hands för att kolla upp ord som inte fanns i min tysk-svenska ordbok.
För mig är Ronja Rövardotter, bortsett från en barndomsfavorit och en äventyrsberättelse, kanske framför allt en berättelse om hur det är att vara människa – alltså det här jag egentligen söker i all litteratur.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

