h1

04 – Favoritboken i favoritserien

februari 7, 2011

Igår berättade jag ju om hur jag fuskat till det hela en aning för att få ett tillfälle att skriva om Tove Janssons underbara muminböcker. Hur underbara de än är, är de trots allt inte mina barn, och därmed är det helt och hållet acceptabelt att jag har vissa favoriter i skaran.

Farlig Midsommar – en favorit sedan barndomen och tonårstiden. Jag älskar Tove Janssons sätt att främmandegöra teatern, och jag älskar midsommarmystiken och intrigens alla vindlingar innan den når det lyckliga slutet. Att det här är en berättelse som lånat inspiration från Shakespeares En midsommarnattsdröm gör naturligtvis saken ännu bättre.

Pappan och havet – för att den är lite mörkare, lite djupare och lite vuxnare. För att den så väldigt mycket är en bok om livet, och för att man kan rota runt i den oändligt länge. och naturligtvis för alla träffsäkra formuleringar.

Det osynliga barnet
– för att den är så underbar att läsa högt ur. Fantastiska små pärlor till noveller, lagom som underhållning under en bilresa eller som allmänt högläsningsmys. Jag vet ingen annan författare som skriver lika högläsningsvänligt som Tove Jansson – orden trivs så förträffligt bra i min mun, fast det är hon som har skrivit dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One comment

  1. Rekommenderar att du undviker Mulle Meck, på tal om högläsning och barn. Den texten är inte gjord för att läsas, även om böckerna annars är informtiva och pedagogiska.



Kommentera

