h1

10 – Favoritklassiker

februari 15, 2011

Det skulle kunna finnas många svar på den här frågan, men för enkelhetens skull drar jag till med Stolthet och fördom. Jag skäms lite när jag tänker på att jag inte har läst Jane Austens övriga böcker*, men å andra sidan har jag älskat Stolthet och fördom så mycket att det egentligen borde räcka för hela hennes produktion. Den skulle kunna vara tramsig, den här kärlekshistorien med förhinder, men se, det blir den aldrig – för Jane Austen visste hur man berättar en historia så att den blir både underhållande, välformulerad och snyggt paketerad med lagom många vändningar. Rena fröjden att läsa, och när man en gång har sett Mr Darcy i Colin Firths version vill man väldigt, väldigt gärna byta plats med Lizzie.
Tips från coachen: Ett säkert sätt att få fart på bordsdiskussionerna där två eller flera kvinnliga litteraturvetare är samlade är att ta upp ämnet Stolthet och fördom i BBC:s version från 1995 kontra Stolthet och fördom i långfilmsversionen från 2005.

* Det är nu ni läsare med mera Austen-erfarenhet än jag kan passa på att berätta för mig var jag ska fortsätta efter Stolthet och fördom.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Du ska naturligtvis fortsätta med ”Förnuft och känsla”. Den och ”Stolthet och fördom” är Jane Austens två bästa böcker, eller i alla fall de två mest kända.


  2. Persuasion (Övertalning) är bäst som bok tycker jag nog. Lite annorlunda från de andra böckerna med en ”äldre” huvudperson som antas förbli ogift. Filmen från 1995 bör undvikas tycker jag, men tv-serien från 2007 med Sally Hawkins är jättefin… tror det var den som fick mig att vilja läsa boken, faktiskt. Har alltid älskat Stolthet och fördom (tv-serien från 1995), men boken var sen ingen enorm läsupplevelse för mig, och inte Förnuft och känsla heller. Northanger Abbey var ingen jättehit heller, tyvärr.



Kommentera

