h1

14 – Favoritböckerna av favoritförfattarna

februari 19, 2011

Jag tar mig som vanligt friheter i förhållande till originalformuleringarna.
Bestämmer enväldigt att hålla mig till gårdagens favorituppräkning och välja en bok per författare.

Tove Jansson: Det osynliga barnet
Selma Lagerlöf: Jerusalem
Jón Kalman Stefánsson: Sommarljus och sen kommer natten
Curtis Sittenfeld – I en klass för sig
Johanna Nilsson – Konsten att vara Ela
Åsa Larsson – Till dess din vrede upphör
Vibeke Olsson – Molnfri bombnatt
Märta Tikkanen – Århundradets kärlekssaga

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer

  1. Jag tänkte just på Molnfri bombnatt när du skulle skriva om ”en bok som gör mig ledsen” – den får mig att gråta hejdlöst, varje gång, men jag kan inte låta bli att läsa om den på nytt och på nytt. Jag klarar inte hela på en gång, men senast för ett par dagar sen satt jag och läste i den och fick tårar i ögonen för den åldrande Hedwig som ser nynazister på gatorna och inbördeskriget i på Balkan, som skriver brev till statsministern om att serbiska krigsvägrare ska få stanna i Sverige…


    • Ja, det är sant – den fick mig att gråta också, många gånger. Men det var kanske ändå inte den känslan som stannade kvar tydligast i minnet, utan mera den där upplyfta överväldigade känslan av att ha läst något stort, en bok som berättat något om livet på allvar. Jag tror att det är det som ställer sig i vägen för all bra gråtlitteratur jag läser – jag gråter, och sen tänker jag ”vilken sjukt bra bok det här är”, och så är det den tanken jag minns efteråt.



Kommentera

