h1

Nästan som ett lån

februari 22, 2011

Den här vintern tar ju aldrig slut! Efter en andningspaus med temperaturer kring -10 klättrade termometern ner till tjugostrecket igen, och jag suckade lite uppgivet. Tog en runda bland borden på det loppis där jag också passade på att boka ett eget bord, och kom hem med ännu en vinterjacka för två euro. Eftersom vårtemperaturerna lyser med väldigt stor frånvaro och eftersom dragkedjan i min vardagsvinterjacka är sönder. Tanken är att jag ska hitta någon som kan byta ut den åt mig, men eftersom det knappast kommer att ske innan våren faktiskt börjar visa upp sig tyckte jag att det kunde vara värt två euro att ha en ersättare. (Att jag köpte en röd yllekappa på loppis före jul? Jodå, jag tycker fortfarande mycket om den, men den har trots det sina begränsningar. Går till exempel inte så bra ihop med värmebyxor.)

Jag ser den som ett lån, min tvåeurosjacka. Tanken är att den ska vandra vidare när min ordinarie vardagsjacka är i användningsbart skick igen. Just det här är något av det bästa med loppisar – att de erbjuder de där billiga ersättningsprylarna, så att man inte måste gå och köpa en ny billighetspryl där det låga priset borgar för kort livslängd.

(På tal om det – i sommar ska jag bo i Helsingfors, och Helsingforsbor som läser det här får gärna berätta för mig var de bästa loppisarna finns. Tillfälligt sommarboende brukar nämligen innebära ett behov av tillfälliga kompletteringsägodelar.)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer

  1. Trakterna runt bortre Berghäll/ Ås vimlar av små loppisar där man kan hitta allt möjligt kul. Det lönar sig att promenera runt där (Flemingsgatan, Karslgatan, däromkring). Det finns en rätt stor i hörnet av Sturegatan och Aleksis Kivis gata, men där har jag inte varit själv. Återvinningscentralen är bra, den på Byholmen för större grejor, möbler och sånt, den på Lönnrotsgatan är ok för kläder och husgeråd. Fida i Sörnäs (ovanför K-butiken i Kurvi) har rätt bra grejor, liksom den i ÖC (i gamla köpcentret Puhos). De är nu vad jag kommer på på rak arm, finns nog fler 🙂 Unis pryltorg är också ett bra ställe. http://www.helsinki.fi/bin/phorum/list.php?f=6


    • Tusen tack för alla tips! Fint att ha en lista att beta av när jag är på plats!

      Ingen fara med dubbelpostningen, plockade bort det överflödiga inlägget. 🙂


  2. Sorry för dubbelpostning, försökte stoppa den för att lägga till en mening…



Kommentera

