h1

Till februaris försvar

mars 3, 2011

Nu när årets kortaste månad är över noterar jag en mängd lättade suckar från bloggare omkring mig. Så skönt att februari är över, tycker vissa, och någon dristar sig till och med till att kalla den årets värsta månad.
Jag bara skakar på huvudet och tänker på slaskgråa november när mörkret rullar över en utomhus och inombords, och så ser jag inte alls vad man i jämförelse skulle ha att invända mot februari. En vecka in, och så är ljusnivån äntligen, äntligen på acceptabel nivå igen. Så fort man sticker ut näsan i solen och den bländande solen har ljusterapin närmast chockeffekt. Här kommer livet, här kommer energin, och allt ljusare blir det!

Februari var månaden att börja köra bil, att boka loppisbord och sortera ut, att spika sommarens jobb och börja planera inför kommande förändringar. Att jag sedan börjar vara ganska trött på vintern vid det här laget är sedan en annan sak. Jag övningskör och drömmer om en tid när man ser vägbanans målade markeringar och slipper se sikthinder i form av snövallar. Jag klär stressat på mig lager efter lager av ytterplagg och drömmer om en tid när man bara kan stiga i sandalerna, öppna dörren och kliva rakt ut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Väldigt fint skriver, välvalda ord, behagligt att läsa – liksom hela din blogg.

    Jag förstår din poäng med att vad är februari i jämförelse med t.ex. slaskiga november, och jag håller med! Under hela februari har man ju fått följa med en positiv vädersutveckling – det blir ljusare, varmare och allmänt trevligare. I november är det ju helt tvärtom, och november är därför en jobbigare månad. Hur som haver, jag är ändå väldigt lättad att februari är förbi. Dessa soliga marsdagar gör mig på ett sånt exeptionellt gott humör!



Kommentera

