h1

Bara baler och maskerader

mars 13, 2011

Folk har frågat mig hur det känns att vara 30, och jag måste säga att hittills har livet som 30-åring varit ljuvt, mycket ljuvt. Födelsedagen gick förvisso i städandets, mathandladets och festförberedandets tecken, men därefter har det varit det ljuva livet. Födelsedagsfest hemma hos mig i fredags – det här kan jag varmt rekommendera. Det bästa man kan göra av en trettioårsdag är att så snart som möjligt ordna fest och bjuda in en massa härliga människor. Tack alla fina!
Lördagen bjöd på vad jag befarar är en once-in-a-lifetime-upplevelse – jag och brodern körde till en för oss ny kyrka för att ta del av en vigsel, och blev hastigt och lustigt inbjudna på världens mysigaste bröllopsfest. Mer trevliga människor, mer festmat, mer bubbel, vitt och rött vin. Och ett underbart fint brudpar! Klart att man ställer upp med kort varsel när någon man har känt nästan sedan tiden före hennes födelse går och gifter sig.
Snälla, säg att det är så här det är att vara 30 – idel festligheter vart man än vänder sig. Jag känner mig nämligen inte alls pigg på att återgå till vardagslivet. Om inget drastiskt händer kommer jag inte ens att ha någon överbliven cheesecake med passionsfruktstäcke att äta till frukost imorgon.

(Och rubriken, den är ett citat som jag redan i barndomen plockade upp under läsningen av Merri Viks Lottaböcker. Enligt Google är det i själva verket ett Shakespearecitat som yttras av Andreas Blek af Nosen i Trettondagsafton.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One comment

  1. Vet du, jag tror också att livet som 30 kan vara så mycket bättre än man någonsin kunnat tänka sig. Jag menar, när vi var små, hur gammal var inte en 30-åring då? Nästan gammal som döden, i tantiga (eller gubbiga) kläder och utan leklust och humor. Men nu -när vi själva är där…. Jag tror jag kommer älska livet som 30-åring -för mig blir det nämligen bara bättre och bättre med åren.

    Fast lite skrämmande också. Tycker jag iaf. För ett litet steg närmare döden kommer man ju ändå….



Kommentera

