h1

Försiktigt verklighetsnära

mars 18, 2011

De senaste dagarna har jag läst Märta Tikkanens Emma och Uno – visst var det kärlek. Jag håller Märta Tikkanens författarskap högt, men just Emma och Uno har jag haft lite problem med. Emma och Uno är berättelsen om Märta Tikkanens morföräldrar, om deras kärlekshistoria, deras barn och deras liv. Mycket är återskapat genom brev som har bevarats, men luckorna är naturligtvis många, och jag blir lite frustrerad.
Jag är kanske alltför inriktad på att få läsa en sammanhängande berättelse utan allt för många vaga spekulationer i hur det kan ha varit. Samtidigt avundas jag inte Märta Tikkanen den här uppgiften, och tänker själv att jag aldrig skulle vilja skriva en sån här bok med vad det egentligen innebär. Jag förstår att hon av respekt för morföräldrarna vill hålla sig så nära det hon faktiskt vet och har lyckats ta reda på genom brevläsning och arkivforskning – men samtidigt kan jag inte låta bli att önska att karaktärerna, i synnerhet Uno själv, var lite mer blodfylld och levande innanför bokens pärmar, och inte så mycket en uppräckning av alla sina projekt.
Det stör mig att jag får veta så lite, för i grunden är det här en ganska fängslande historia. Jag hade bara önskat lite mera fluff kring alltihop, så att jag kunnat luta mig bekvämt tillbaka i läsfåtöljen.
Sedan är det ju ingen nyhet vare sig för mig själv eller den som är bekant med min läsning och mina åsikter att jag har svårt för det som ska vara en Sann Historia. Det är inte riktigt mot den sortens Sanna Historia som Tikkanen strävar – tack och lov – men jag faller alltså ändå inte i fröjd.
(Biblioteksnörden i mig tycker att det är högst intressant att åtminstone biblioteket här i stan klassificerar Emma och Uno som en roman, och inte som en biografi, trots att det skönlitterära har en ganska undanskymd roll.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

