Archive for 11 april, 2011

h1

Morgondagens soppa

april 11, 2011

Imorgon är det världspremiär för linssoppans dag. Om den kan man läsa mera exempelvis hos Lotta Brinck, som har avancerade planer för morgondagens soppkok. I alla fall jämfört med mig som tänker vardagslinssoppa med förhållandevis mycket morötter.
För mig är linssoppan framför allt en vardagsräddare. Den är billig, relativt snabb och lätt att laga, den är mättande, god och näringsrik, och den kan dessutom varieras i det oändliga. Röda linser är en självklarhet i min soppa – jag vet att man kan använda gröna eller bruna linser också, men i mitt kök har de snabbkokta röda en hedersplats – och sedan brukar jag vilja ha i åtminstone lök, vitlök, potatis och något tomatbaserat också. Att jag förutspår ett stort morotsinnehåll kommer sig av rent praktiska skäl – det finns mer morötter i mitt kylskåp än vad jag kommer att få i mig utan planering innan jag flyttar söderut efter påsk. Den här tiden när morötterna har hängt med ända sedan förra hösten är de ingen fröjd att knapra råa, så jag misstänker att linssoppan så småningom kommer att följas av en indonesisk morotssoppa hämtad ur den här boken (och faktiskt förstärkt med lite röda linser hemma hos mig för att öka proteininnehållet, så är man lite vidsynt kan man sortera in även den under kategorin linssoppa).

Har du redan planerat vad morgondagens linssoppa ska innehålla?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

